Radiator en ketel zelf ontluchten en bijvullen in 5 stappen

Je centrale verwarming zelf ontluchten kan je gemakkelijk zelf doen. Volg het onderstaande 5-stappenplan en de klus is meteen geklaard. Maar waarom is het zo belangrijk om je radiators en je ketel te ontluchten? Wat win je er zelf bij? En aan wat merk je dat je dringend moet ontluchten? Nicko Service geeft je graag deskundig advies.

Wanneer ga je radiators en ketel ontluchten?

  • Als je vervelende, borrelende geluiden hoort in de verwarmingsleidingen, dan zitten er luchtbellen in.
  • Je merkt het ook aan een kamer die koud blijft. Meestal is het dan één van de kamers op de bovenste verdieping want lucht zoekt altijd het hoogste punt op.
  • Het is ook vaak zo dat dergelijke ongemakken voorkomen aan het begin van het koudere seizoen en wanneer je dus voor de eerste maal de centrale verwarming opzet.

Waarom is het belangrijk om je radiators en ketel te ontluchten?

  • Lucht verhindert de opwarming van je radiatoren doordat het opgewarmde water niet kan doorstromen.
  • Na een tijd zullen die leidingen die zonder water komen te staan, beginnen oxideren en ga je ze met de tijd moeten vervangen.
  • Een centrale verwarming die regelmatig wordt ontlucht, bespaart energie. Het opgewarmde water wordt niet geblokkeerd door de lucht in de leiding of de radiator.

Stappenplan om zelf je centrale verwarming te ontluchten

1. Het voorbereidende werk

Draai alle radiatoren open en zet de verwarming op. Breng manueel de gewenste temperatuur op je thermostaat naar bijvoorbeeld 25°C zodat je ketel zeker aanslaat. Op deze manier worden het water en de lucht in de leidingen en radiatoren verwarmd. Laat je centrale verwarming minstens 10 minuten draaien.

2. Installatie uitzetten

Na 10 minuten, zet je de thermostaat op de laagste stand en laat alles even afkoelen. Zet de installatie uit door de stekker uit het stopcontact te halen, tenzij je een digitaal display hebt. Laat de stekker er dan in. Wanneer je de installatie uitzet wordt het water en dus ook de lucht niet meer rondgepompt.

3. Ontlucht de leidingen

Je kunt nu de radiators één voor één ontluchten met behulp van een speciaal sleuteltje. Je moet er wel vanuit gaan dat door de verwarming de lucht onder druk staat, en dat er samen met de overtollige lucht, vies water uit de radiator kan komen. Zorg daarom dat je eventuele vloerbedekking goed beschermt en een opvangbakje en een grote handdoek bij de hand hebt. Wanneer er geen lucht meer uit de radiator komt, kun je deze met het sleuteltje weer dichtdraaien.

Begin bij je radiatoren beneden en werk naar boven. Herhaal stap 3 bij alle radiatoren.

4. Vul het systeem bij

Alle radiatoren klaar?

Ontlucht dan nu het expansievat van je installatie. Dat is het bekende ‘rode of blauwe vat’ dat aan je ketel gemonteerd hangt. (Let wel dat deze gemonteerd is mét ontluchter!)

Schakel de pomp in. De installatie wordt opnieuw met water bijgevuld en komt weer onder druk. Controleer of de waterdruk in de cv-ketel goed is. De optimale werkdruk verschilt van ketel tot ketel, maar is aangegeven met een groene zone op de meter. Check het instructieboekje om precies af te regelen. Draai de bijvulkraan open.

Hou de manometer in de gaten. Staat de meter in de groene zone, tussen 1,5 en 2 bar? Draai de kraan dan dicht. Staat de wijzer in het rode gedeelte, vul de ketel dan bij.

Steek de stekker opnieuw in het stopcontact en zet je hele verwarmingsinstallatie weer aan. Je radiators en je ketel zijn nu volledig ontlucht en bijgevuld.

Besluit

Hoor je toch nog steeds borrelende geluiden of merk je dat je radiatoren nog niet naar behoren opwarmen? De oorzaak van lucht in je radiator is niet altijd even makkelijk terug te vinden. Het kan zijn dat er lucht is achtergebleven bij het opvullen, maar ook lekken of verkeerd geplaatste leidingen kunnen de oorzaak zijn.

Heb je nog steeds last? Nicko Service helpt je verder. Bel op het gratis nummer 0800 26 066 of neem contact op via het aanvraagformulier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *